Whatuwhiwhi...what? / Cape Reinga - Reisverslag uit Te Kao, Nieuw Zeeland van Karron & Arie Kamperman - WaarBenJij.nu Whatuwhiwhi...what? / Cape Reinga - Reisverslag uit Te Kao, Nieuw Zeeland van Karron & Arie Kamperman - WaarBenJij.nu

Whatuwhiwhi...what? / Cape Reinga

Door: Karron

Blijf op de hoogte en volg Karron & Arie

29 December 2017 | Nieuw Zeeland, Te Kao

28.12.17 – Whatuwhiwhi…..what?
Today we drove to the uppermost Top 10 camping site on North Island. We had pre-booked to stay here 2 nights, but regretted it immediately when we arrived. This was the only camping site that was not very nice. All the others had been great. We had to stay for the 2 nights as David, my NZ friend, was sending a package by courier to the campsite which we received from NL from my colleagues. The package contained Christmas cards but arrived too late at David’s for us to collect when we visited him.
Vandaag reden wij naar de noordelijkste Top 10 camping op Noord Eiland. Wij hadden dit al geboekt voor 2 nachten, maar hadden gelijk spijt van toen wij aankwamen. Dit was de enigste camping die wij niet zo mooi vonden. Alle anderen waren super. Wij moesten voor 2 nachten blijven omdat David, onze NZ vriend, een pakje per koerier had gestuurd, welk hij van mij collega’s uit NL had gekregen. Het pakket met kerstkaarten, erin maar kwam te laat aan bij David, toen wij bij hem op bezoek waren.

The camping ground was full of tents. We didn’t actually see any other campers and the spot we had to park in was difficult to manoeuvre due to the tents, cars and boats parked around us. The facilities were also not very clean. Oh well we have been lucky up until now.
De camping was vol met tenten. Wij zagen geen andere campers en de plek waar wij moesten parkeren, was moeilijk om de camper in te krijgen vanwege de tenten, auto’s en boten die omheen waren geparkeerd. De faciliteiten waren ook niet erg schoon. Ach, tot nu toe hebben wij mazzel gehad.

We arrived at the camping at 1.30 pm and walked down to the nearby beach. This was very small, but we were fascinated with the boats being taken out of the water. After staying there for approx. 45 minutes we went back to the camper and sat outside in the sunshine. We didn’t do a lot else and made plans for the next day.
Wij arriveerden om 13.30 uur op de camping en liepen naar de strand dat dichtbij was. Het strand was erg klein, maar wij hielden ons bezig met het kijken naar de boten die steeds uit het water werden gehaald. Na een verblijf van ong. 45 minuten gingen wij terug naar de camper en gingen buiten zitten in het zonnetje. Wij hebben niet veel gedaan maar plannen gemaakt voor morgen.

29.12.17 – Cape Reinga/90 mile beach
Today we left the camping site at 9 am and drove northwards. Cape Reinga is the northern most part of NZ. This is where the Tasman Sea and the Pacific meet. It took a couple of hours to drive there, stopping on the way for supplies. We arrived and had to double back with the camper and park it in a layby. The parking was full up with cars and a few other campers.
Vandaag gingen wij om 09.00 uur weg in een noordelijke richting. Cape Reinga is de meest noordelijke deel van NZ. Hier komen de Tasman Zee en de Pacific elkaar tegen. Het duurde een paar uur om daar te komen, met stoppen tussendoor voor boodschappen. Wij arriveerden en moesten terug rijden om de camper op een inhammetje te parkeren. De parkeerplaatsen waren vol met auto’s en een paar anderen campers.

The sights were breathtaking. The water was electric blue, the sand golden and the waves against the coast snowy white. We walked downhill to the numerous look out points. The Dutch voyager Abel Tasman sailed north past NZ’s northwestern tip in 1643. He named the cape after the governor’s wife “Maria van Diemen” in the Dutch East indies, where his expedition had begun.
De uitzicht was adembenemend. De water was vel blauw, de zand goudkleurig en de golven tegen de kust sneeuw wit. Wij liepen de heuvel af om verschillende uitkijk punten te zien. De Nederlandse ontdekkingsreiziger, Abel Tasman, voer ten noorden, langs NZ’s noordwesten punt in 1643. Hij noemde de kaap na de gouverneurs vrouw “Maria van Diemen”, in de Nederlands Oost Indies, waar zijn expeditie begonnen was.

At the top of the island off the cape is the first lighthouse for this area. It signalled from 1878 until 1940, when the Cape Reinga light came into action. We walked downhill to the lighthouse and admired the views – with many others. The word Reinga means “underworld” in Maori. This refers to their belief that this is where the spirits of the dead leave for the journey to Hawaiki.
Aan de top van de eiland, langs de kaap, staat de eerste vuurtoren voor deze omgeving. Het was in bedrijf van 1878 tot 1940, toen Cape Reinga vuurtoren in werking kwam. Het woord Reinga betekend “onderwereld” in het Maori’s. Dit refereert aan hun geloof dat dit de plek is, waar de geesten van doden, hun reis beginnen naar Hawaiki.

Walking downhill obviously meant that we had to walk uphill to get back to the camper. There was quite a breeze, but the jumpers we were wearing were not needed on the return journey. We got to the camper and had a glass of cola/lemonade to quench the thirst. It was a bit early for something stronger and we still had to drive.
Heuvel af lopen betekend natuurlijk ook heuvel op lopen terug naar de camper. Er was een stevig bries, maar de truien die wij aan hadden waren echter niet nodig voor de retour tocht. Bij de camper namen wij een glas cola/limonade om onze dorst te lessen. Het was veel te vroeg voor iets steviger en wij moesten nog rijden.

We stopped on the way back and bought some lunch. A hotdog and spring roll. There was a 20 minute wait, but that was fine with us. What was first a 20 minute wait turned into an ½ hour wait. We took our food to the camper and started to eat it there. The hot dog was not as we know it. More like the dog had got a stick pushed into it’s bottom !!! My spring roll was this frozen in the middle and so I took this back. After many apologised they promised to prepare a new one for me. 10 minutes later this was ready and this time was cooked throughout.
Wij stopten op de terugweg om lunch te kopen. Een hotdog en loempia. Wij zouden 20 minuten moeten wachten, maar dat vonden wij prima. De 20 minuten werden 30 minuten. Wij nam onze eten mee terug naar de camper om het daar op te eten. De hotdog was er niet één zoals wij die kennen. Het leek meer op een stuk van een hond die een stuk hout in zijn achterwerk geduwd had gekregen !!! Mijn loempia was nog bevroren van binnen dus bracht ik het terug. Na veel excuses maakten ze een nieuwe. 10 minuten later was dit klaar en deze keer doorgaar.

We carried on back towards Whatuwhiwhi camping and about 30 kms from this was a sign to 90 mile beach. We drove there (5 kms) and walked a short way alone the beach. There were not a lot of people sunbathing but cars were driving up the sand. Also quads with kids on them came zooming along. Apparently the 90 mile beach is not 90 miles but only 60 miles (96 kms). The is the longest beach in the country with sand dunes that can read 143 mtrs high.
Wij reden terug richting Whatuwhiwhi camping en ong. 30 kms hier vandaan zagen wij een bord met 90 mijl strand. Wij reden daar heen (5 km) en liepen een klein stuk langs de strand. Er was haast niemand aan het zonnebaden maar auto’s reden op de zand. Ook quads met kinderen reden met een noodgang voorbij. Het schijnt dat 90 mile strand geen 90 mile is maar 60 mile (96 kms). Dit is de langste strand in NZ met zand duinen die 143 mtr hoog kunnen zijn.

After a nice day in the fresh air we got back to the camping at 4 pm. Again relaxing in the sun, this time with a stronger drink!!! Tomorrow we are travelling back down towards Auckland. Whangarei again for one night and then 2 nights in a campsite near to Auckland.
Na een leuke dag in de verse lucht kwamen wij terug op de camping om 16.00 uur. Weer even relaxen in de zon, deze keer met iets sterker om te drinken !!! Morgen gaan wij terug in een zuidelijke richting, richting Auckland. Whangarei weer voor 1 nacht en dan 2 nachten op een camping dichtbij Auckland.

Received the package of Christmas cards from my colleagues…………Thanks everyone. I feel really spoilt.
Heb het pakket met kerstkaarten van mijn collega’s ontvangen………Bedankt iedereen. Ik ben erg verwent.