Ferrying around / Wanganui wayward bound - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Karron & Arie Kamperman - WaarBenJij.nu Ferrying around / Wanganui wayward bound - Reisverslag uit Wanganui, Nieuw Zeeland van Karron & Arie Kamperman - WaarBenJij.nu

Ferrying around / Wanganui wayward bound

Door: Karron

Blijf op de hoogte en volg Karron & Arie

18 December 2017 | Nieuw Zeeland, Wanganui

17.12.17 – Ferrying around
Today we have booked to get the ferry from Picton (South Island) to Wellington (North Island). Luckily the SH1 (State Highway 1) was opened on Friday (15.12.17). This was the first time after the earthquake destroyed it in 2016. We are so lucky. If this had not been open we would have had to make a detour of approx. 7 hours, instead of 2 ½. There were still a lot of places where we had to drive 30 kms per hour but this was not a problem for us. Most of the journey was along the east coast heading up. There were big containers lined up so any rock fall would not go onto the road.
Vandaag hebben wij de veerboot genomen van Picton (Zuid Eiland) naar Wellington (Noord Eiland). Gelukkig was SH1 (State Highway 1) vrijdag 15.12 open gegaan. Dit was de eerste keer sinds de aardbeving in 2016 het had vernietigd. Wij hebben mazzel. Als deze weg niet open was moesten wij omrijden – ong. 7 uur i.p.v. 2 ½ uur. Er zijn nog steeds veel plekken waar je maar 30 km per uur mag rijden, maar voor ons geen probleem. Het meest van de tocht was langs de oostkust omhoog. Er waren grote containers langs de weg, zodat als er alsnog rotsen nog naar beneden zouden vallen, die niet op te weg zouden terechtkomen.

We had to be in Picton at 13.15 pm and were there well in advance – 11 am. So we looked around the town. This looked like a very affluent place – by the size of the houses and the boats in the marina. The sun was shining and it was about 26°C. We were not only happy walking around, but with this type of weather the crossing (of 3 ½ hours) would be pleasant.
Wij moest om 13.15 uur in Picton zijn maar waren er lekker op tijd – 11.00 uur. Wij hebben in de stad rondgekeken. Ik denk dat dit een rijke omgeving is – aan de grote van de huizen en de boten in de haven te zien. De zon scheen en het was ong. 26°C. Wij waren niet alleen blij om rond te lopen, maar met dit soort weer zou de bootovertocht (van 3 ½ uur) aangenaam zijn.

We checked in to the ferry and waited until we could board at 1.15 pm. After driving the camper on board we left it and went onto the deck. You could go inside and get a seaview from the front of the boat, or sit outside at the back. You could also walk up the sides. We set sail on time, 2.15 pm, and enjoyed the sunshine on the deck. It depended on the way it was sailing but the wind did occasionally make it a bit blustery. We went inside and had a drink and something to eat.
Wij hebben ingecheckt voor de boot en gewacht tot wij aan bord mochten om 13.15 uur. Wij reden onze camper aan boord en gingen zelf aan deck. Wij konden binnen zitten met een zee uitzicht vanaf het voorkant van de boot, or buiten zit aan de achterkant. Wij konden langs de 2 zijkanten lopen. Wij vertrokken op tijd, 14.15 uur en zaten buiten op deck. Het maakte uit welke koers de boot voerde, want soms was de wind erg hard. Wij gingen binnen zitten en nam wat te drinken en eten.

The journey was a lot different to the one we last did in 2012 (not 2011 as previously mentioned). I sat outside on deck (at the side were benches) the whole trip and stared into the horizon as I feel very sick. This was calm and the complete opposite. We docked in Wellington at 5.45 pm and disembarked about 15 minutes later.
De overtocht was heel wat anders dan de laatste keer in 2012 (niet 2011 zoals ik eerder heb gemeld). Toen zat ik buien aan de zijkant van het deck (aan een bankje) de hele tocht en staarde naar de horizon omdat ik erg misselijk voelde. Deze kalme overtocht was juist het tegen gestelde van die toch. Wij kwamen om 17.45 uur aan in Wellington en gingen ong. 15 minuten later van boord.

We drove to the campsite near to Wellington  a place called Lower Hutt. This was only about ½ hour away. After sitting outside for about 45 minutes the clouds gathered and didn’t show the sun again. It poured with rain during the night, which we both woke up to at the roof hatch was open. The thing with the weather here is even though it is raining it is not too cold.
Wij reden naar de camping dichtbij Wellington  een plek die Lower Hutt heten. Dit was ong. ½ uur rijden. Na buiten gezeten te hebben voor ong. 45 minuten trokken de wolken binnen en de zon kwam niet meer te voorschijn. ’S nachts goot het van de regen, dus werden wij allebei van wakker, gezien onze dakraam openstond. Hoe het weer hier ook is, al regent het, het is niet koud.

18.12.17 – Wanganui wayward bound
After a restless night we were happy that we didn’t have far to drive today. We headed up the west coast towards Wanganui. The navigation we have must be a bit dated as we drove on new roads that could not be found.
Na een rusteloze nacht waren wij blij dat wij niet zo ver moesten rijden vandaag. We reden omhoog langs de westkust richting Wanganui. Onze navigatie is een beetje verouderd, denk ik, omdat wij op wegen reden die niet op de navigatie te zien waren.

We drove into Wanganui around lunch time and walked through the town. We found a restaurant and had our lunch. At 2.15 pm we arrived at the camping ground. We looked around and relaxed. Tomorrow we are heading north to New Plymouth.
We reden naar Wanganui rond lunchtijd en liepen door de stad. Wij vonden een restaurant waar wij geluncht hebben. Om 14.15 uur arriveerde wij op de camping. Wij hebben rond gekeken en daarna gerelaxt. Morgen gaan we noordelijker naar New Plymouth.

• 25 December 2017 - 02:56

Pauline Schmidt:

Love love your adventures!